نظم مغولی در جهان میانه: نقدی برکتاب «روسیه و اردوی زرین»

نوع مقاله : تخصصی

نویسنده

دانشیار گروه تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران ایران

چکیده

چارلز. جی. هالپرین، متخصص در تاریخ روسیۀ دوره حاکمیت مغول، در کتاب «روسیه و اردوی زرین» مواجهۀ متفاوتی با تاریخ این عصر داشته است. اهتمام نویسنده به جامعه، حکومت و اقتصاد روسیه از حیث تأثیر گذاری مغولان اردوی زرین بر این وجوه از زندگی اجتماعی، اثر وی را متمایز کرده و الگوی پژوهشی موفقی را پدید آورده است. فقدان یا کمبود آثار پژوهشی به زبان فارسی که به تاریخ «اولوس جوجی» پرداخته باشد، به‌علاوه رویکرد روشمند و مسئله محور کتاب هالپرین، ضرورت توجه به این اثر را بیشتر می کند. نظر به ضرورت مذکور، نوشتار حاضر ضمن معرفی معطوف به محتوای کتاب، وجوه قوت و کاستی‌های این اثر را بررسی می‌کند.

کلیدواژه‌ها


برادبریج، آن. اف(1399). پادشاهی و ایدئولوژی در دنیای اسلامی- مغولی(چالش مشروعیت سیاسی- مذهبی میان فرمانروایان ایران با ممالیک مصر از ایلخانان تا تیمور)، ترجمه جواد عباسی، تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.
رضوی، ابوالفضل(1398). شهر، سیاست و اقتصاد در عهد ایلخانان، چ3، تهران: امیرکبیر.
رضوی، ابوالفضل(1399)، «روابط ایلخانان با خوانین دشت قبچاق»، فصلنامۀ تاریخ روابط خارجی، دوره 12، شماره46، بهار 1390، 53-79.
لمبتون، ان. کی. اس(1386). تداوم و تحول در تاریخ ایران میانه، ترجمه یعقوب آژند، چ9، تهران: نشر نی.
لمبتون، ان. کی. اس(1385). «بعضی از مناصب دیوانی در ایران»، در: سیری در تاریخ ایران بعد از اسلام، ترجمه یعقوب آژند، تهران: امیرکبیر.
لمبتون، کی. اس.ان(1385). «ساختار درونی امپراتوری سلجوقی»، در: سیری در تاریخ ایران بعد از اسلام، ترجمه یعقوب آژند، تهران: امیرکبیر.
هالپرین، چارلز، جی(1396). روسیه و اردوی زرین، ترجمه سیدعلی مزینانی، تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام